Do czego mogą służyć panele słoneczne w przestrzeni miejskiej? Oczywiście można je umieścić na dachach budynków mieszkalnych, szkołach czy urzędach, aby produkowały dla nich prąd i zmniejszały zanieczyszczenie powietrza. Możemy jednak korzystać z nich w parku, na przystanku autobusowym czy jadąc rowerem. I w wielu polskich miastach już to robimy!
Fotowoltaika w mieście
Wykorzystanie energii odnawialnej w budynkach to nie jedyne możliwe jej zastosowanie. Coraz częściej miasta wdrażają rozwiązania z zakresu fotowoltaiki w codziennym życiu mieszkańców, co usprawnia bilans energetyczny i poprawia ogólną jakość życia. Przykładów takich działań jest mnóstwo - energia słoneczna może np. zasilać sygnalizację świetlną w ruchu drogowych, podświetlenia znaków drogowych, latarnie miejskie czy automatyczne wypożyczalnie rowerów.
Ławki solarne - podładuj swój telefon słońcem
Coraz częściej wdrażanym w polskich miastach rozwiązaniem są ławki zasilane energią słoneczną. Taka ławka może służyć do naładowania telefonu czy laptopa, a także - w nowszych modelach - zawiera panel informujący o prognozie pogody czy komunikacji miejskiej. Jest też wyposażona w Wi-Fi. Stoją już one w Bydgoszczy, Warszawie, Tarnobrzegu, Gostyninie, Białymstoku, Zielonej Górze i Szczecinie. Jej koszt to ok. 10 tys. złotych.
SEEDiA - polski startup z ekologiczną wizją
Ławki produkuje w Polsce firma SEEDiA, której produktami zainteresowane są także rynki zagraniczne. Najnowszy pomysł SEEDiA to solarny przystanek autobusowy, który wyposażony będzie w e-papierowe rozkłady możliwe do zdalnej aktualizacji, oświetlenie LED zmieniające natężenie w zależności od pory dnia, Wi-Fi i panel umożliwiający zamieszczanie treści reklamowych, a także ładowarki USB. SEEDiA obiecuje, że projekt ten będzie samowystarczalny energetycznie.
Park ekologiczny w Ursusie
Kolejnym pomysłem na wykorzystanie energii słonecznej w przestrzeni miejskiej są parki ekologiczne. Ich idea opiera się na samowystarczalności energetycznej dzięki wykorzystaniu paneli słonecznych do zasilania lamp, oświetlenia chodników czy ścieżek rowerowych. Taki park ma powstaje na warszawskim Ursusie za sumę 10 milionów złotych (w tym 7 milionów z UE). Obszar budowy to 5 hektarów terenów pofabrycznych. Ekologiczność parku wyraża się też, oprócz oświetlenia słonecznego, w wykorzystaniu materiałów naturalnych i pochodzących z recyklingu do stworzenia infrastruktury.
Panele słoneczne w ruchu drogowym
Również w transporcie publicznym panele słoneczne przyczyniają się do lepszego bilansu energetycznego i zmniejszenia emisji spalin. W Warszawie, Krakowie czy Łodzi od dawna już jeżdżą autobusy wyposażone w panele słoneczne, które zasilają m.in.: elektroniczne kasowniki i biletomaty, klimatyzację, monitoring, tablice elektroniczne czy oświetlenie wewnątrz. W Warszawie na dachu hali Miejskich Zakładów Autobusowych zamontowano 280 paneli zaspokajających 20% wszystkich potrzeb energetycznych.